Alla inlägg den 22 januari 2011

Av Sofia - 22 januari 2011 20:49

Vi tänkte gå ut och äta idag men vi kom inte på vad vi ville ha. Så vi stannade hemma istället och lagade egen mat. Och det blev så supergott. Och eftersom jag har svårt att komma på vad jag ska skriva om på bloggen så lägger jag ut ett recept istället. Vi åt Chicken Nuggets med klyftpotatis och ruccolasås. I receptet var det basilkasås men vi hittade ingen affär i närheten som sålde färsk basilika.


För 4 personer

Chicken Nuggets

500 g kycklingfilé, vi använde kycklinglårfilé

1 stort ägg

1 dl ströbröd

½ dl riven permensan (i påse), vi använde Grana Padano

1 tsk citronpeppar

1 krm salt

1-2 msk margarin att steka i


Ruccolasås

2 krukor ruccola, ca 80g

1 pressad vitlöksklyfta, vi tog hel

4 msk olivolja

4 dl matlagningsyoughurt

2 dl creme fraich

1 msk honungsalt och peppar


Gör så här:

Chicken Nuggets

Skär kycklingen i bitar, cirka 3 cm. Vispa ägget med en gaffel i en djup tallrik. Blanda ströbröd, permesan, citronpeppar och salt i en djup tallrik. Vänd kycklingbitarna först i ägg och därefter i ströbrödsblandningen. Stek dem i en stekpanna i margarin på låg värme. Paneringen bränner väldigt lätt. Kontrollera att de är klara innan de serveras.


Ruccolayoughurt

Mixa samman allting i en hög kanna med hjälp av en mixerstav. Jag mixade först allt utom ruccolan och hade sedan i ruccola i omgångar för att det skulle bli enklare att mixa. Smaka av med salt och peppar. Servera tillsammans med klyftpotatis och något gott att dricka.

Av Sofia - 22 januari 2011 20:41

Vilken deprimerande sak att blogga om. Usch, det här kommer att bli kort. Om jag visste om att jag skulle dö idag skulle jag förmodligen först få panik, sedan överväga att ta livet av mig för att själv få bestämma när jag dör och sedan komma på att jag är alldeles för feg för att ta livet av mig. Jag skulle nog ringa mina föräldrar, be dem komma hit och därefter krypa upp i famnen på Andreas och gråta enorma mängder samtidigt som jag väntar på att mina föräldrar ska dyka upp. Jag skulle vilja dö tisammans med dem jag älskar och i hemmet eller på något annat ställe som betyder mycket för mig.


Om jag skulle dö i någon form av sjukdom skulle jag hoppas att jag inte hade för mycket smärtor och så skulle jag vilja ha mina närmaste omkring mig.


Nä, nu ger jag upp detta deprimerande inlägg och gör något roligt istället.

Av Sofia - 22 januari 2011 18:58

Nu har jag beställt en ny klösmöbel till katterna. Jag har tröttnat på de jag har haft som bara har gått sönder hela tiden. Idag var vi på Arken i Hageby och tittade på deras utbud och vilka färger som finns. Fanns jättemånga att välja emellan men jag ville beställa över internet istället. Det är rätt mycket billigare. Så efter att ha velat fram och tillbaka, och fram och tillbaka över vilken jag skulle köpa. Man kan nämligen köpa hela eller delar och själv bygga ihop en så lyckades jag bestämma mig. Konsulterade Annika dessutom som är expert på detta om vilken storlek jag skulle beställa. Så nu har jag beställt ett rundtorn, en möbel som går mellan golvet och taket. Och så köpte jag en hängmatta till så att jag kan byta ut en av hyllorna mot en hängmatta. Och så tillkom det lite extradelar, bland annat en förlängade eftersom jag har närmare 2,60 i takhöjd. Så slutsamman med frakt och fakturavgift blev ungefär 2100. Dyrt blir det men de ska vara enormt bra, Kattens No 1 plus att man kan byta ut slitna delar och inte behöver köpa helt nytt. Jag beställade den i vitt, som mer är en beige nyans.


    

Av Sofia - 22 januari 2011 12:19

Grillat fiskspett med bacon och smålök

Ingredienser för 4 personer
 

Spett:
200 g helgeflundra
200 g hoki
4 st pilgrimsmusslor
4 st skogschampinjoner
salt, peppar
olivolja

Sås:
2 st schalottenlökar
2 msk socker
2 dl rödvin
4 dl färdig kalvbuljong
16 st smålökar eller steklök
250 g bacon
smör
salt, peppar


 
 
  
 
 
  
 
Gör så här

1. Blötlägg 4 st träspett i kallt vatten. Låt ligga i 30 min. Skär därefter fisken i lika stora bitar men behåll pilgrimsmusslorna hela. Dela skogschampinjonerna i halvor. Trä allt på spetten, varannan bit och pensla med lite olivolja.
2. Börja därefter med rödvinssåsen. Hacka schalottenlöken fint och fräs i smör utan att det tar färg. Slå på strösocker och låt karamelliseras. Slå sedan på rödvinet och låt koka ned till hälften. Tillsätt den färdiga kalvbuljongen, låt koka i ca 10 min. Smaka av med salt och peppar och sila såsen.
3. Tärna bacon och fräs i panna tillsammans med smålökarna. Vänd ner i rödvinssåsen.
4. Salt och peppra grillspetten. Grilla spetten i grillpanna på hög värme, ca 1 min på vardera sidan.
5. Servera med rödvinssåsen och pressad poatatis.

Servera ett mjukt & bärigt rött vin till detta fiskspett. Fisken och pilgrimsmusslornas milda smak lyfter med den smakrika rödvinssåsen.


Jag brukar göra denna sås till torskrygg som jag tillagar i mikron på mellanhög effekt tills den är färdig. Jag känner mig fram och har ingen tid. Är man osäker på mikron kan man använda sig av ugnen och ställa in torsken på 125 grader tills den är färdiga. Jag pepprar torsken lite lätt men är försiktig med saltet eftersom bacon är salt och buljongen likaså. Jag har använt kalvfond och det smakar lika bra. Och färre antal hela lökar, 16 stycken blir lite många enligt mig. Och så låter jag såsen reducera lite längre så att den blir smakrik. Gör inte det klassiska misstaget att hälla ut såsen  i vasken när ni silar av löken, den ska ju användas sen. Jag brukar sätta silen i en bunke och sedan hälla av såsen. Smaklig måltid.

Av Sofia - 22 januari 2011 12:11

Ja, det är ju inte en fråga som jag kan svara på. Det är nog flera som har försökt finna svar på frågan innan mig och antagligen inte har lyckats. För mig är kärlek lika mycket en känsla som något som sker fysiskt med min kropp när jag är kär eller nära den person jag är kär i. Jag känner olika sorters kärlek. Jag älskar mina katter på ett sätt, familj och vänner på ett annat och Andreas på ett tredje.


För mig är kärlek starkt förknippat med trygghet, att känna mig trygg med den jag älskar. Att veta att han står kvar även om det stormar lite och att jag kan vara mig själv med honom. Kärleken till katterna är på ett annat sätt, de är bara så söta och gosiga så att man inte kan låta bli att älska dem.


Om jag har lyckats besvara vad kärlek är? Nej, inte det minsta men jag kan inte komma på något bättre svar.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards