Direktlänk till inlägg 26 mars 2014

Kärleken till glas

Av Sofia - 26 mars 2014 20:45

Jag har nästan hela mitt liv, eller i alla fall i många tyckt mycket om glas. Och då menar jag inte vanliga drickglas utan vackra glasprodukter från de svenska glasbruken i första hand. De få som nu är kvar. När jag var 11 år var jag i Växjö på Orrefors och förälskade mig då i Intermezzoglasen. Och sedan dess har min kärlek bestått. Jag har genom åren köp på mig en del glas och vackra ljusstakar. Mycket på second hand butiker och loppisar. Jag tycker om glas därför att det är vackert och så är det ett otroligt hantverk. Tänk, vilket arbete det ligger bakom att blåsa glas. Synd bara att glasbruken läggs ner, det är en gammal anrik tradition. Det senaste i glasväg jag har förälskat mig i är vackra karaffer, gärna med propp. Drömmen är att en gång kunna ha en barvagn med vackra karaffer på. Men eftersom jag inte dricker sprit får jag väl ha kallt te i karafferna. Eller så får Andreas ha sin sprit i dem. Kristallkaraffer går att få till ett vettigt pris just nu, det verkar inte vara någon större efterfrågan på dem. Kanske bli renässans för dem också, för några år sedan köpte jag mässingsljusstakar billigt då det inte var "inne". Nu är de dyra. Mitt krav är att karafferna ska vara vackra, pressglass är verkligen inget för mig. Här är några exempel på karaffer jag tycker är snygga. Tänk vilket hantverk som ligger bakom dem. 


       

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - 11 maj 2014 16:35

I onsdags fyllde min älskade Andreas år, hela 28 år gammal blev han. Andreas föräldrar kom och hämtade mig på stationen och sedan åkte vi hem till vår lägenhet och åt hämtmat från Indra. Det är så gott med indisk mat. Egentligen hade jag planerat att...

Av Sofia - 2 maj 2014 17:12

Igår ringde Anna och frågade om jag ville följa med på hantverksmässa till Sturefors, Linköping. Och eftersom jag både hade hunnit duscha, klä på mig och inte hade något inplanerat för dagen följde med. Hon hade med sig sina två barn. Vi åkte till St...

Av Sofia - 16 april 2014 10:14

Nu har jag ju inte skrivit på ett tag. Men det händer så mycket på dagarna att jag inte hinner med. Nu är jag i Norrköping för imorgon bär det av till Göteborg. Tidigt ska jag och katterna ta tåget. Idag ska jag jobba hemifrån, jag har en del inläsni...

Av Sofia - 1 april 2014 21:23

Just nu är jag för trött och seg för att skriva ett längre inlägg så ni får hålla till godo med bilder från helgens Earth Hour på Stora torget i Enköping.                          ...

Av Sofia - 25 mars 2014 20:18

Idag har jag varit på besök i världsmetropolen Örsundsbro. Det ligger mellan Uppsala och Enköping. Jag och Helena, som är praktikant hos vår folkhälsostrateg gjorde ett besök på ett omvårdnadsboende där. Vi gjorde en kemikaliinventering och som avslu...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards