Alla inlägg under juni 2010

Av Sofia - 6 juni 2010 14:24

Vilket även är Sveriges Nationaldag. Märks inte på något sätt alls tycker jag. Det är som vilken annan dag som helst bortsett från att det är fler flaggor ute. Vi har idag parkerat oss på framsidan av huset och ligger i solen och läser. Jag läser en skönlitterär bok och Andreas läser i sin skolbok. Men nu har vi gått in för att läga lite middag, idag blir det lax, bandspagetti och kall sås. Skall även försöka komma iväg på en promenad ikväll när det är lite svalare. Jag glömde mina shorts i Göteborg så jag vill inte gå så lång i kjol. Får be mamma skicka upp dem till mig.

Av Sofia - 5 juni 2010 17:37

Idag har vi mest ägnat oss åt att plugga dvs. Andreas har suttit med sin monsterbok på engelska och jag har läst ut min vanliga bok. Idag är vädret något sämre men vi kunde ändå sitta på balkongen. Under dagens middag vid köksbordet hörde vi en konstig smäll och tittade ut. Då fick vi syn på ett rådjur som vinglade över vägen, det hade blivit påkört av en bil men levde fortfarande. Usch, stackars djur säger jag bara. Bilen stannade inte heller men det gjorde några andra bilar, där personerna gick över vägen och tittade på rådjuret som låg vid staketet intill kyrkogården. Eftersom ingen verkade ringa efter en jägare så ringde jag till polisen 114 14 (bra nummer att kunna) och sa att det låg ett påkört rådjur vid S:t Johannes kyrka. De tackade så mycket och sa att de skulle en jägare att ta hand om det. Rådjuret låg hela tiden kvar och försökte inte ens resa sig när folk kom nära det så det var nog ganska chockat. Efter ett tag kom det en polisbil med en polis i som gick dit och sköt rådjuret. Jag trodde nog att man skulle avliva det med en spruta och inte med en pistol. Tur att det inte behövde lida längre. Sen tog polisen hade om det döda djuret och pratade med bilistarna som hade stannat. Behöver jag säga att min aptit inte var så stor längre efter att ha bevittnat detta.


Jag skall nu lägga lite kycklingben i marinad som vi skall äta ikväll samt baka chokladmuffins i mina nya formar med svenska flaggor på. På väg hem från Netto plockade vi en stor bukett med ängsblommor som nu står i en fin vas på bordet.


  Vår vackra sommarbukett

   Hundkex eller Marie Antionetts spetsar som de heter på danska

Av Sofia - 4 juni 2010 21:30

Jag och Andreas bestämde oss vid tvåtiden att vi skulle bege oss mot Söderköping. Det var mycket folk på bussen men tur nog är det ganska nära och resan gick snabbt. Vi gick av vid stationen och letade oss sedan genom staden ut mot Göta Kanal. Vi tittade lite i skyltfönster och njöt av solen som sken från en klarblå himmel. Solglasögon var ett måste. Vi valde att äta vår lunch på Bondens creperie där de förutom öl, och vinrättigheter även har mjölkrättigheter. Andreas åt en galette med tilllbehör och jag åt en Ceasarsallad med kyckling. Eftersom det var fredag slog vi på stort med varsin öl respektive cider till. Maten var gudomligt god och vi blev behagligt mätta. Vandrade sedan runt för att smälta maten lite, tittade på båtarna i hamnen, där fanns en Hallberg-Rassy och lite andra båtar. Efter lite kringstrosande och titt i affärer kom vi fram till Smultronstället där vi beställde varsin stor och enormt god glass. Min var med chokladglass, apelsinglass och mandarinklyftor bland annat. Andreas åt någon annan variant som innehöll mjukglass. Sen gick vi vidare i solen och hittade en minigolfbana där vi bestämde oss för att pröva lyckan. Fast det gick inte så bra, banan var allt annat är rak så bollarna rullade lite som de vill. Tur nog var det få personer som spelade så vi behövde inte känna någon stress. Andreas fick 81 slag och jag 93. Efter det åkte vi hemåt, tog en sväng till Hageby för att handla lite kvällsmat och sedan tog vi det lugnt resten av kvällen.


  

 Andreas är grym på minigolf

De inte alltför plana banorna

    

Åh hej, åh hå. Jag är grym på det här

   

Idylliska Söderköping

Av Sofia - 4 juni 2010 11:50

Idag skiner solen återigen och vi är inne och pluggar och städar. Iaf på förmiddagen för i eftermiddag skall vi åka till Smultronstället i Söderköping och äta glass. Får passa på när vädret är bra och solen skiner från en blå himmel. Dessutom skall det bli gott med glass.


  

Av Sofia - 3 juni 2010 13:38

Nu är de här, Orrefors variant för oss vanliga dödliga av de glas som Victoria och Daniel fick i lysningspresent av svenska folket. Jag tycker att de är väldigt vackra. Ett vitvinsglas kostar 335 kronor och skall bland annat finnas på Cervera enligt mamma.


     

Av Sofia - 3 juni 2010 10:49

Som vanligt så hann jag inte med allt på min lista igår så jag får fortsätta att beta av den idag. Först och främst skall jag vika tvätt, det står fyra fulla kassar bakom mig som jag måste ta hand om. Inte alls roligt men väldigt nödvändigt. Vädret är lite sämre idag men fortfaranade toppenbra, solen skiner men det är lite tunna moln på himlen.


  

Av Sofia - 2 juni 2010 10:05

När ingen har varit hemma här på ganska länge så ser lägenheten ut därefter. Man skulle kunna tro att den är ren och fin av att ingen bor i den men så är inte fallet. Så idag står det tvätt och städ på schemat för oss, mest för mig för Andreas har en hel del som skall pluggas. Dagens oehört roliga lista är:

  • Dammsuga
  • Sortera tvätt
  • Städa badrum
  • Tvätta
  • Handla kattmat
  • Gå med saker till vinden
  • Vattna blommor
  • Rengöra saltkar
  • Städa akvarium
  • Städa mikro
  • Ta hand om skolpapper

Det jag har gjort än så länge är att diska och nu skall jag sortera tvätten

Av Sofia - 1 juni 2010 10:54

Idag är det första juni och enligt mig sommar. Vädret är fint och solen skiner. Fast jag vet inte om det är varmt ute för jag har inte varit ute än. Om några timmar skall jag ta tåget tillbaka till Norrköping. Det skall bli skönt att komma hem igen och världens bästa pojkvän skall möta mig på stationen så att jag slipper bära så mycket packning. Men innan jag åker skall jag undersöka att allt jag skall ha med mig är nerpackat.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards